Pompa zębata do oleju to typ pompy objętościowej (inaczej wyporowej rotacyjnej). Ma stałą wydajność oraz prostą, lecz niezawodną, konstrukcję. Wytrzymała jest także na uszkodzenia mechaniczne, tak więc jest bardzo solidna. Składa się z kilku kół zębatych (w liczbie od dwóch do, maksymalnie, pięciu), które, współgrając ze sobą, przesuwają ciecz we wnętrzu pompy, w docelowym kierunku tłoczenia.
Pompy zębate do oleju są przystosowane głównie do tłoczenia oleju hydraulicznego bądź, opcjonalnie, innych cieczy, które nie podlegają korozji, o podobnej lepkości do oleju hydraulicznego (tłuszcz, żywica czy lakier). Pompa zębata do oleju może jednak ulec zniszczeniu przy wykorzystywaniu jej w innych celach niż tłoczenie oleju hydraulicznego, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Wyróżnić można dwa rodzaje pomp zębatych do oleju ze względu na zazębienie – o zazębieniu zewnętrznym i wewnętrznym. Ten pierwszy typ to dwa identyczne koła zębate, osadzone blisko siebie, jak najciaśniej, w korpusie pompy. Jedno z tych kół zasilane jest przez źródło zewnętrzne. Koła zębate obracają się i zgarniają ciecz z komory ssawnej. Trafia ona do komory tłocznej. Jest to najprostszy i najczęstszy rodzaj pompy zębatej do oleju na rynku.
Pompy zębate o zazębieniu wewnętrznym nie mają koła zasilanego przez źródło zewnętrzne. Koło o uzębieniu zewnętrznym napędza drugie koło, o uzębieniu wewnętrznym. Budowa pompy o tym zazębieniu jest nieco bardziej skomplikowana i o wiele rzadziej spotykana. Jedno koło jest usadowione w drugim, przez co rozmiar pompy o zazębieniu wewnętrznym jest z reguły mniejszy niż pompy o zazębieniu zewnętrznym.
Pompy zębate do oleju możemy również podzielić ze względu na ciśnienie, jakie jest ona w stanie osiągnąć (od najniższego do najwyższego). Wyróżnić można trzy typy. Pierwszy z nich, pompa zębata niskociśnieniowa, może osiągnąć do 1,6 MPa. Drugi, pompa zębata średniociśnieniowa, osiąga wyższe ciśnienie, bo od 1,6 do 6,3 MPa. Pompa zębata wysokociśnieniowa osiągnie więc ciśnienie najwyższe, powyżej 6,3 MPa.