Siłownia w domu – czego nie może w niej zabraknąć?

0
1007
Siłownia w domu

Plan działania, odpowiednie miejsce, aktualny stan konta – kwestie, o których powinieneś pamiętać w trakcie realizowania mini siłowni. Wiedząc jakie wady i zalety posiada wspomniane rozwiązanie, łatwiej zdecydujesz – organizować salkę czy nie?

Trening w domu to czysta przyjemność (zarówno dla sportowca – amatora, jak i zaawansowanego trenera). Posiadając siłownię we własnym M, zregenerujesz siły oraz „odpoczniesz” po dniu pełnym zmagań. Skąd pomysł na siłownię w czterech ścianach? Głównie z braku czasu… Spracowani, zaganiani, nie mamy chwili, by skorzystać z klubu fitness bądź siłowni. Dysponując własnym miejscem do ćwiczeń, z łatwością pozbędziesz się kompleksów oraz popracujesz nad nienaganną sylwetką (zero kąśliwych uwag, koniec ironicznych spojrzeń i uśmieszków…) To ty ustalasz zasady.

Kwestia nr 1 – pieniądze na domową siłownię

Mini siłownia w domu to marzenie każdego amatora sportu. Przedsięwzięcie tej klasy stanowi jednak ogromne wyzwanie, wymagające determinacji oraz dużego zastrzyku gotówki. Obok wielu „za”, istnieje przecież szereg czynników hamujących, utrudniających wszelkie działania. Reasumując – tym, co ogranicza nas i sprowadza do parteru są naturalnie… pieniądze. Nie ma tymczasem rzeczy niemożliwych, skup się więc na sprawach kluczowych (z czasem zrealizujesz pozostałe plany).

Kwestia nr 2 – dogodne miejsce do zrobienia siłowni w domu

Nie możesz pozwolić sobie na siłownię niczym z „bajki”? Wykorzystaj zatem to, co aktualnie masz pod ręką. Nawet niewielkie wnętrze (bo mierzące 3 x 3 m) będzie w stanie spełnić twoje oczekiwania.

Z „tego” zrobisz salkę treningową w domu

Lista kluczowych miejsc:

  • garaż,
  • poddasze,
  • nieużywane pomieszczenie gospodarcze,
  • nierzadko – duża łazienka…
Kwestia nr 3 – plan działania w domowej siłowni

Cel treningu to element, który warto ustalić już na samym początku. Trenując, musisz wiedzieć czego chcesz, pragniesz i oczekujesz. Pamiętaj, że innego sprzętu potrzebuje miłośnik dyscyplin siłowych, innego natomiast – amator treningów rekreacyjnych.

Maszyneria, sprzęt, oprzyrządowanie (czyli co powinno znaleźć się w twojej siłowni?)

1). Po pierwsze, akcesoria przeznaczone do treningu aerobowego (wykaz najważniejszych przyrządów):

  • rower treningowy,
  • orbitrek magnetyczny,
  • stepper bądź bieżnia elektryczna.

Nadmienione konstrukcje służą do wykonywania ćwiczeń rozgrzewających (czyli popularnej rozgrzewki), wykorzystywane są również do modelowania mięśni ud, łydek i pośladków.

2). Po drugie, atlasy do ćwiczeń – czyli wielofunkcyjne urządzenia do treningów kulturystycznych (przeznaczone do użytku domowego).

Wspomniane maszynerie dają możliwość wyrzeźbienia mięśni:

  • grzbietu,
  • kończyn,
  • brzucha,
  • tułowia,
  • klatki piersiowej.

Warto wiedzieć, że atlasy do ćwiczeń pozwalają na trening w różnych pozycjach i z użyciem rozmaitego obciążenia.

Pamiętaj, że konstrukcja atlasu musi być:

  • stabilna,
  • solidnie wykonana.

 

Siłownia w domu – zalety

Kilka najistotniejszych:

  • „wszystko” pod ręką oraz w zasięgu twojego wzroku (mając siłownię we własnym M, nie musisz pakować torby z akcesoriami treningowymi, wszystko czego potrzebujesz, spoczywa w zasięgu twojego wzroku),
  • możliwość trenowania o dowolnej porze (zarówno w dzień, jak i w nocy) oraz zgodnie ze swoim rytmem,
  • zero stresu związanego z wyglądem oraz dojazdem na siłownię,
  • koniec z wydawaniem pieniędzy na drogie karnety,
  • zawsze wolny sprzęt (posiadając mini siłownię, nie musisz czekać, aż „ktoś” zwolni ulubiony sprzęt treningowy),
  • zero rozmów = większe skupienie.

Wady wspomnianego rozwiązania:

  • duży nakład finansowy,
  • mało sprzętów do ćwiczeń,
  • przyrządy nienajlepszej klasy i jakości,
  • samowystarczalność (w razie pytań i trudności, nie masz możliwości skorzystania z rady doświadczonego trenera bądź „starszego” kolegi; niemniej jednak, od czasu do czasu, skontaktuj się z trenerem fitness, oczywiście – w celu skonstruowania planu treningowego; „dobry” fachowiec podpowie ci również, jakie sprzęty i akcesoria zamontować w mini siłowni);
  • trening w domu = mniejsza motywacja do ćwiczeń.

Pamiętaj jednak, że ćwicząc w domu, możesz osiągnąć tyle samo, co trenując na wysokiej jakości sprzętach.

O tym powinieneś wiedzieć zakładając siłownię w domu

1). Aby podłoga w salce treningowej była wygodna i bezpieczna w użytkowaniu, zastosuj praktyczny korek podłogowy, cechujący się:

– atrakcyjną ceną,

– możliwością przykrycia go wykładziną gumową bądź materiałową.

2). Realizując mnogie ćwiczenia siłowe, musisz czuć się pewnie i komfortowo. W takim przypadku istotą jest odpowiednia wentylacja pomieszczenia. Dysponując mini siłownią, zamontuj kratkę wentylacyjną bądź nawiewniki (samo uchylone okno nie wystarczy).

3). Miejsce do ćwiczeń to nie wszystko… „Dobra” siłownia to estetyczna siłownia. Aranżując salkę treningową, pomyśl o jej wyglądzie. Czysta i przytulna siłownia pozwoli dłużej cieszyć się treningiem (zawsze będziesz chciał do niej wracać).

4). Siłownia to miejsce wzmożonego hałasu. Organizując miejsce do ćwiczeń, miej na uwadze „dobro” sąsiadów (twoje treningi nie mogą dezorganizować życia innym). W zaistniałych okolicznościach, warto zamontować wyciszającą matę z włókna poliestrowego.

Konieczne, wiszące akcesoria w siłowni domowej

  • po pierwsze, lustro (lustro pozwoli kontrolować poprawność realizowanych ćwiczeń),
  • po drugie, drążek do podciągania.
[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here